Slate Black Arts World 2019-2021

Slate, een Europees initiatief, heeft als voornaamste doelstelling het bevorderen van inclusiviteit binnen de podiumkunsten. Het programma werd oorspronkelijk gelanceerd in Engeland, in steden als Sheffield, Leeds en Manchester. In de jaren 2019 en 2020 heeft Slate succesvolle uitwisselings- en samenwerkingsverbanden opgezet met partners in Nederland (Amsterdam, ICK Amsterdam & Theater De Meervaart) en Portugal (Lissabon – Teatro Griot).

Uitdaging

De uitdaging van dit project was om zowel nationaal als internationaal de zichtbaarheid en carrièremogelijkheden van makers en Creative Producers van kleur binnen de podiumkunsten te vergroten.

Het proces

  • Het project startte met een bezoek aan IETM in Engeland als veldonderzoek en het in kaart brengen van de behoeftes van de Amsterdamse/Nederlandse Creative Producers.
  • Ik heb een concept bedacht voor de uitwisselingsweek dat aantrekkelijk was voor Nederlandse professionals, zowel als professionals uit Engeland en Portugal. Tegelijkertijd werd Perry Gits als maker aangesteld voor dit project. Het vervolg hebben wij gezamenlijk vorm gegeven.
  • Deze intensieve week werd tastbaar én zichtbaar gemaakt in de vorm van een programma/voorstelling op Fringe Festival en 24h Nieuw-West (beide in Amsterdam). En ook ik, stond na vele jaren weer eens op het podium.
  • Door door dit tweejarig programma en deze labs deden ook wij internationale netwerken en kennis op (wij bezochten als team, Leeds, Manchester en Lissabon). Deze kennis nemen wij weer mee naar Amsterdam en en de netwerken delen wij weer met onze collega’s hier.

Resultaat

Het resultaat van dit project was:

  • Een uitwisselingsweek tussen Nederland, Portugal en Engeland met zo’n 20 programma’s en activiteiten zoals een workshop mondiale kunstgeschiedenis van Simone Zeefuik, een training Creative Producing van Saundra Williams, een netwerk diner, een voorstelling tijdens Fringe, een training leiderschap voor POC van Astrid Elburg en nog veel meer…
  • Een community van zo’n 100 professionals (die ook aan elkaar en opdrachtgevers zijn gekoppeld)
  • Social media kanalen waarop het project bekendheid werd gemaakt en waar de professionals zichtbaar werden gemaakt
  • 3 mental health gerelateerde online community bijeenkomsten
  • 2 community netwerkbijeenkomsten